Autor |
Wiadomość |
Eredencetard |
|
 |
Edencehader21 |
|
 |
Adderup7 |
|
 |
Abanedbas8 |
|
 |
Anedmopoence21 |
|
 |
Abpotard |
|
 |
Abader76 |
|
 |
Mopoenceder66 |
|
 |
Edter |
|
 |
pcpuzi |
Wysłany: Czw 19:50, 01 Cze 2006 Temat postu: Mercedes-Benz Actros MPII |
|
Ciężarówką roku został Mercedes-Benz Actros. Jest to nowe wcielenie najcięższego pojazdu tej firmy. Model ten został zaprezentowany na międzynarodowej wystawie IAA w Hanowerze w 2002 roku i jest już obecny na polskich drogach.
Samochód ten budowany jest głównie jako ciągnik siodłowy, ale występuje też jako pojazd solowy (kabina z ramą do dowolnej zabudowy), oraz jako uterenowiona wywrotka.
Kabiny kierowcy mają sześć wersji, również rozstaw osi można wybrać z pośród 12 wymiarów. Rama posiada otwory technologiczne i przy różnych wariantach zabudowy nie wymaga wiercenia otworów (spawanie ramy, czy do ramy pojazdu ciężarowego jest obecnie zabronione przez producentów ze względu na plastikowe przewody instalacji pneumatyczne i zmianę wytrzymałości konstrukcji). Rama nowego Actrosa ma inną zabudowę od dotychczasowych modeli, skrzynkę z akumulatorami przeniesiono z lewej strony ramy na koniec za most napędowy, gdzie do tej pory był tylko jeden zbiornik powietrza. Dodatkowo w ramie umieszczony został zespół osuszający sprężona powietrze i zawory: czteroobwodowy bezpieczeństwa oraz sterowania naczepą/przyczepą. Ponieważ tylny most zawieszony jest na dwóch miechach pneumatycznych wszystko to pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni do zabudowy ramy, na przykład na zastosowanie zbiorników paliwa do 1400 litrów pojemności.
Zmiany obejmują też tylny most HL 6, który ma obudowę z blachy tłoczonej i jest lżejszy od mostu z obudową żeliwną o 90 kg. Podzespół ten był wcześniej zastosowany w modelu Axor, który już opisywałem. Dodatkowo opcjonalnie można zamówić pojazd z tylnym mostem pozwalającym na używanie pojedynczych kół o szerokich oponach 495 / 45R / 22,5. Z jednej strony zmniejsza to wagę pojazdu, z drugiej zaś powoduje mniejsze opory toczenia co w rezultacie przekłada się na zużycie paliwa. Jednak do tej pory nie spotkałem takiego rozwiązania i w Polsce i na drogach UE.
Do napędu w nowym Actrosie tradycyjnie zastosowano silniki widlaste. Są to dwie jednostki o sześciu i ośmiu cylindrach. Pierwszy występuje w pięciu wersjach od 235 kW / 320 KM do 335 kW / 456 KM. Drugi w trzech od 370 kW / 503 KM do 425 kW / 578 KM. Silniki spełniają surowe normy euro 3 dotyczące hałasu i emisji spalin.
Zewnętrznie pojazd przeszedł niewielkie kosmetyczne zmiany, a najłatwiej zauważalna jest zmiana reflektorów, które można zamawiać w wersji ksenonowej i użebrowanie wlotu powietrza. Pozostałe szczegóły takie jak nowy zderzak, deflektory boczne, troszeczkę zmieniony kształt całej kabiny, wymagają uważnego przyjrzenia się i nie dla wszystkich są widoczne.
Wnętrze kabiny też zmieniło się w niewielkim stopniu. Największym zmianom uległy schowki, których pojemność wzrosła prawie dwukrotnie. Jest obecnie więcej wariantów zabudowy wnętrza od „single cab”, gdzie można zrezygnować z fotela pasażera do „megaspace” z płaska podłogą dla dwóch kierowców. Ciekawostką jest, że zarówno łóżko jak i materace na łóżkach otrzymały certyfikat potwierdzający jakość stowarzyszenia „Zdrowe Plecy”, choć ja nie widzę znaczącej różnicy między obecnymi i starymi wersjami.
Nowy Mercedes Actros zastąpił stary model głównie, aby wypełnić normy euro 3 (dużo niższe opłaty drogowe oraz ułatwiony wjazd do Austrii i Włoch na karnecie CEMT dla przewoźników spoza UE). Dodatkowo wykorzystano doświadczenia z innych modeli (Axor) i delikatnie odnowiono całość. Jednak czas na poważne zmiany jeszcze nie nadszedł.
Actros wyprzedził w konkursie Truck of the Year 2004 nowe Iveco EuroCargo. W tym wypadku zawiodła metoda marketingowa, która dała tak dobre rezultaty w przypadku Iveco Stralis: wiosna premiera, lato i jesień intensywna promocja, zima wybór ciężarówki roku.
 |
|
 |